Zasady tworzenia tekstów biznesowych na przykładzie wiadomości mailowych
CZAS
TRWANIA: 1 dzień, 9.00-16.00
CENA: 590 zł + VAT
MIEJSCE: Warszawa (Centrum)
Tematem szkolenia jest etykieta w korespondencji elektronicznej. Czy wiesz, że zakłócenia w komunikacji skutkują obniżoną oceną? Domniemaniem, że jesteś osobą niewykształconą. Zdecydowanie nie możesz sobie na to pozwolić. Podczas szkolenia dowiesz się, jak pisać i wzbudzać zaufanie oraz jak na co dzień budować wizerunek profesjonalisty.
Podczas szkolenia dowiesz się, jak staranność językowa i kultura osobista wpływa na rozwój i przyszłość Twojej kariery. Nauczymy Cię, jak tworzyć teksty bogate w informacje, jak pisać zrozumiale, jak sprawnie i skutecznie przekazywać informacje.
Program szkolenia
Zasady efektywnego porozumiewania się
- Na czym polega efektywna komunikacja?
- Jak dostosować styl wypowiedzi do sytuacji?
- Do kogo piszemy? Analiza schematów komunikacyjnych.
- 10 zasad skutecznego porozumiewania się – sprawdź, czy ich przestrzegasz?
- Jaki wpływ mają zakłócenia w komunikacji na ocenę autora tekstu? Na przykładzie badań przeprowadzonych wśród urzędników.
Językowe aspekty wypowiedzi
- Język mówiony i pisany – omówienie różnic na przykładach. Ćwiczenia redakcyjne.
- Styl informacyjny, urzędowy – podobieństwa i różnice.
- Jak nasycić tekst informacjami?
- Uwaga na emocje – jak zastąpić emocje argumentami.
Powtórka z poprawności językowej
- Cechy dobrego stylu – analiza najczęściej spotykanych błędów stylistycznych.
- Zasady interpunkcji na co dzień – użycie przecinka, kropki i innych znaków w praktyce. Ćwiczenia redakcyjne.
- Pisownia dużą i małą literą – przypomnienie najważniejszych reguł.
- Prawidłowe zapisywanie dat, symboli i liczb.
- Pisownia i odmiana nazwisk (m.in. nazwisk obcych, dwuczłonowych).
- Błędy składniowe, leksykalne i frazeologiczne.
- Niezamierzony efekt komizmu – ćwiczenia redakcyjne.
Kompozycja
- Jak zbudować spójną wypowiedz? Jak kolejność informacji wpływa na logikę wypowiedzi.
- Na czym polega zasada odwróconej piramidy? Zastosowanie w codziennej pracy.
- Błędy logiczne – niestaranność czy brak przygotowania?
- Dobre praktyki formatowania tekstów (analiza najczęściej spotykanych błędów).
Jak prawidłowo napisać maila?
- Powitania i pożegnania – witam czy dzień dobry?
- Zalety zwięzłych wypowiedzi – jak zbudować treściwe i zrozumiałe zdanie.
- Kolokwializmy, skróty myślowe, słownictwo branżowe źródłem szumów komunikacyjnych
- Jaki powinien być temat wiadomości? Dobre praktyki formułowania tematu wiadomości.
- Adresaci wiadomości i załączniki, czyli jak uniknąć chaosu w komunikacji.
Warsztat: redagowanie maili (prośba o udzielenie informacji, zapytanie ofertowe, odpowiedz na skargę, zapytanie o zaginiony dokument, zapytanie o błędy na fakturze), analiza pism biznesowych, zapisów w umowach i innych dokumentów.
Profil uczestników
- asystentki
- osoby prowadzące biuro
- pracownicy biura Zarządu
- studenci
Nauczymy Cię…
- jak skonstruować wypowiedz, aby była przejrzysta, zrozumiała i komunikatywna
- jak dobrać słownictwo do tematu wypowiedzi
- jak redagować maile i eksponować najważniejsze treści
- jak prawidłowo napisać maila
- jak sprawnie i skutecznie przekazywać informacje
- jaki wpływ na przekaz mają czynniki werbalne i niewerbalne
- jakich zasad etykiety elektronicznej należy przestrzegać w codziennej komunikacji
Forma prowadzenia zajęć
- wykład
- warsztaty
- ćwiczenia redakcyjne
W cenę wliczono
- materiały szkoleniowe
- lunch i przerwy kawowe
- certyfikat ukończenia szkolenia
- porady on-line po zakończeniu szkolenia